Et sjansespill å bestille en reise?

Det er vanskelig å forholde seg til situasjonen rundt Korona-viruset i disse tider. Akkurat nå er det heldigvis mange verden rundt som jobber for å finne en vaksine, men inntil den er på plass må vi nok akseptere at det stadig blir endringer i restriksjoner for å hindre smittespredning. Det gir utfordringer, spesielt for oss som vil bestille en reise.

Norge oppdaterer sine reiseråd minst hver 14. dag, og land som var grønne ble gule og røde ved siste reiseråd. Hva betyr egentlig at et land får en fargekode?

I hovedsak betyr det at «røde land» ikke oppfyller kravene som Norge har satt med antall smittede personer de siste 14 dagene. Disse landene fraråder myndighetene å reise til. «Gule land» har et lavere smittetall, og er de land som tidligere var grønne. Det vil si ingen karanteneplikt fra disse landene.

Vi i Aller travel følger hele tiden med på utviklingen og om det kommer noen endringer vil vi gi beskjed til våre reisende som blir berørt. Det er mange forskjellige signaler og mye informasjon som kommer hver dag. Vi gjør vårt beste for å alltid være så godt oppdatert som overhodet mulig. Dersom du har noen spørsmål om å bestille våre reiser, må du bare ringe oss. Vi skal love å svare deg så godt vi klarer.

Hva gjelder før reisen?

Dersom et land er markert rødt ved avreise, vil vi kansellere turen. Da vil du få refundert fra oss hele summen du har betalt. Om du vil kan du bruke innbetalt beløp til å flytte avreisen til en annen avgang på et senere tidspunkt, eller til en annen destinasjon. Hvis du reiser til et land som myndighetene har satt rødt, så gjelder trolig heller ikke reiseforsikringen din.

Hva gjelder på reisen?

Selv om et land går til rødt når du er på reise, betyr ikke dette at du ikke kan oppholde deg i landet. Foreløpig er reglene at du da eventuelt må være i karantene i 10 dager når du kommer hjem til Norge, og forsikringen din vil fortsatt gjelde om du reiste før endringen. Skulle situasjonen endre seg til at det for eksempel blir en «lockdown» av et område der våre reisende befinner seg, står vi klare til å gjøre alt i vår makt for å få alle raskt og trygt hjem. Vi har lang erfaring i bransjen og er trent på slike situasjoner. Du vil alltid ha en reiseleder/vert på plass og vi i Norge er tilgjengelige på vår nødtelefon.

Hva gjør vi?

Fokus i vårt reisebyrå har forandret seg. Vi bruker mye tid hver dag på å snakke med hotell, guider og representanter for reisemålene våre verden over. Grunnen til at vi bruker mye tid på dette er at vi i tillegg til å vite hva reiserådene er i Norge, prøver å sette oss så godt inn i hvordan situasjonen er på destinasjonene, hvor vi skal sende dere kundene til.

For selv om Norge åpner opp for reise til et land, så er det ikke sikkert vi som arrangør vil sende våre reisende til et sted der mange av attraksjonene vi skal besøke er stengt. Heller ikke kan vi reise om man må tilbringe mange dager i karantene ved ankomst. Hvis dette er tilfellet, vil vi kansellere turen.

«Vit at vi har den reisendes beste i tankene til enhver tid, og i alle avgjørelser vi tar.»

Til deg som vil reise

Det er mange som oss, som gleder seg til å kunne reise. Hvis det er mulig å gjennomføre en oppsatt reise ønsker vi derfor å realisere denne. Det at et land i dag er markert som rødt, vil ikke nødvendigvis si at landet vil være rødt nærmere avreise. Vi oppfordrer deg derfor til å reservere din plass, og det kan du nå gjøre helt uforpliktende på reiser til utlandet.

Når det nærmer seg avreise må vi dog betale våre leverandører, og vi vil da kontakte deg for betaling hvis du fortsatt ønsker å reise.

Dersom det viser seg at vi må kansellere turen, så vil vi selvfølgelig refundere alt du har innbetalt. Stol på at vi vil avlyse reisen så fort vi ser at den ikke kan gjennomføres.

Sitter du i dag med en tanke om å bestille en tur til utlandet de nærmeste månedene? Vi som arrangør vil hjelpe deg, slik at det blir så lite sjansespill som mulig. Vi har både deg som kunde, regelverket iverksatt fra Norge og destinasjonen for reisemålet i bakhodet hele veien.

Hva gjelder for din reise – kort fortalt, trykk her.

Om du ikke vil reise

I dagens situasjon har vi også forståelse for at det er mange som ikke ønsker å reise ut i verden. Har du betalt inn depositum og ønsker å avbestille en reise som vi ikke har kansellert, vil du dessverre ikke få dette refundert (for bestillinger gjort iht. vanlige regler før 23 mars). Vil du ikke miste disse pengene, tilbyr vi at du kan endre til en annen reise på et senere tidspunkt. Alle våre tilgjengelige reiser finner du på vår hjemmeside.

Oppdatert informasjon fra oss om korona & bestille turer. Trykk her.

Snakk med oss

Vi vet at mye er usikkert og vi vet at mange av dere har spørsmål. Ikke nøl med å ring oss hvis det skulle være noe. Alt vi gjør er med den reisendes beste i tankene og vi skal være så fleksible som vi klarer i denne vanskelige og uoversiktlige situasjonen.

Vårt mål er fortsatt å tilby aktive- og temabaserte opplevelsesreiser. Trygge turer hvor vi sikrer nå alt vi kan i forhold til at smittevernprosedyrer blir avholdt hos alle våre leverandører. Vi er her for å oppfylle drømmer, vise verden og samle glade reisende til hyggelige turer.

Vi håper mange av dere beholder reiselysten sammen med oss. Kanskje du ikke ønsker å reise på nåværende tidspunkt, men vi er her for deg til å gjerne hjelpe med å bestille din drømmereise i nærmeste fremtid.

Våre aktive- og temabaserte opplevelsesreiser. Trykk her.

Kontakt oss på telefon: 23 89 64 70

Alle hverdager fra klokken 09 – 13