Mange spør seg hvorfor lugarene er større, vinduene er bredere. Korridorene som deler lugarene på styrbord og babord side er luftigere enn de konkurrerende elvebåtene som frakter turister fra alle verdens hjørner opp og ned Donau. Mellom etasjene finnes det også en heis, og opp til soldekket er det montert en trappeheis.
En av Donaus mest populære elvecruisebåter
Dette var ting som var viktig da båten ble bygget i 1992, og som først og fremst var ment til å glede den lille handicappede piken som elsket å være ombord i «Der Kleine Prinz». Hun ville oppleve det spennende elvelandskapet som forandret seg fra minutt til minutt. Ganske snart ble den danskregistrerte elvebåten oppdaget av andre, og ble senere en av rederiets mest populære båter. Nå har båten i en årrekke hatt Europas nest lengste elv som sin arbeidsplass. Med en liten båt som bare stikker en meter og tretti centimeter dypt smyger «prinsen» seg over sandbanker og under broer.
Brede og store lugarer
For noen få år siden ble «Den lille prinsen» totalrenovert og fikk byttet motorer. Derfor hører du nesten ikke støy ombord, og vibrasjoner fra de tre propellene er ikke spesielt merkbare. Den store spisesalen har panoramavinduer til begge sider, i likhet med barområdet foran i skipet. Lugarene som er på hele 16 kvadratmeter er også lyse og vennlige. Bor du på nederste dekk hører du bølgeskvulp mot skipssiden og føler at du får naturen like inn i «stua».
Her ser du ledige avganger med den populære båten: TRYKK HER
Eventyret på Donau
Livet ombord i «Der Kleine Prinz» er som et lite eventyr i seg selv der landskapet passerer forbi og livet er deilig å leve. Det store soldekket er det beste stedet å være når sola setter inn og praten går livlig mellom passasjerene. Og det beste av alt. Kofferten er pakket bort, klærne ryddet på plass i skap og hyller da «Den lille prinsen» er vårt hjem under hele oppholdet.
Allerede kvelden før har Aller-vert Tone Mjøberg delt ut dagens program slik at alle i den norske gruppen ved hva dagen vil bringe. Der står avreisetidspunkter, dagens utflukt og viktig informasjon. Da blir spørsmålene færre og tryggheten med å reise større.
På grunn av båtens bar- og restaurantområde er det lett etablere nye vennskap. «Det Kleine Prinz» inviterer til mingling, sosiale aktiviteter, sang og dans. Derfor har mange av de norske passasjerene har seilt både en, to, tre, fire og fem ganger med den trofaste sliteren. De vet også at det er god økonomi og velge seg all-inclusive, eller alt inkludert, ombord. Da er det bare å hente seg en Aperol Spritz eller noe glass med kald hvitvin i baren uten å tenke på hva det skulle koste ekstra. At nordmenn er gode på å kose seg på tur, er kjent. Gruppen ombord er intet unntak.
Bli med på neste elvecruise med Der Kleine Prinz, TRYKK HER for mer informasjon
Unike og skreddersydde opplevelser
Donaucruisene til Aller Travel er meget populære. Ikke minst på grunn av entusiastiske og alltid tilstedeværende Tone Mjøberg. Under pandemien klekket hun ut en ny ide, og skreddersydde et nytt elvecruise fra Bucuresti i Romania og helt ut til Svartehavet og til Donaus nullpunkt i Sulina. Der fortalte hun oss den dramatiske historien om hvordan Sulinakanalen ble bygget av rumenske politiske fanger under Nikolae Ceausescu kommunistiske diktatur på 50-tallet. Flere tusen menn døde på grunn av det harde og farlige tvangsarbeidet, og kanalen blir i dag kalt for «De dødes kanal».
Les om vår elvecruise- ekspert Tone Mjøbergs ferd på Donau TRYKK HER
På Unesco sin verdensarv
Som alltid setter Tone sin ære i at alt skal være på stell, og at gjestene får med seg helt unike opplevelser med seg hjem. Som da gruppen ble flyttet over i en mindre båt og dro på «ekspedisjon» inn i Donaudeltaet som er satt på Unesco sin verdensarv på grunn av sitt helt spesielle miljø med over 400 innsjøer og over 300 ulike fuglearter.
Og da vi dagen etter ble busset ut til den Romenske havnebyen Constansa og fikk besøke den vakre ortodokse katedralen i byen som er et viktig knutepunkt ved Svartehavets bredd. Ikke minst er munkeklosteret i Rusenski Lom i Bulgaria verdt et besøk. Etter å ha tilbakelagt 1000 kilometer med «Den lille prinsen» på Donau fikk vi en heldagstur i Bucuresti med omvisning i presidentpalasset er som ett av reisens fastlandshøydepunkt.