Jernbanen til Tibet – en ingeniørbragd i verdensklasse

Jeg vil gjerne dele en fascinerende reiseopplevelse som jeg gjorde på Tibet-jernbanen, også kjent som Qinghai-Tibet-jernbanen. Denne utrolige togturen strekker seg fra Xining i Qinghai-provinsen i Kina til Lhasa i Tibet, en reise på hele 1956 kilometer.

Tilbake i 2012 la søsteren min og jeg ut på en reise med Tibet-jernbanen som fortsatt sitter som et klart minne. Vi hadde en hel sovekupé for oss selv og brukte de 21 timene på å oppleve det skiftende landskapet som rullet forbi togvinduet. Spenningen nådde sitt høydepunkt da vi nærmet oss Tanggula-stasjonen, verdens høyest beliggende jernbanestasjon. Selv om vi ikke brukte den ekstra oksygentilførselen som var tilgjengelig for oss på toget, ble vi overrasket da en potetgullpose sprakk på grunn av den tynne luften.

Da vi ankom Lhasa, ble vi møtt av en magisk atmosfære. Byen var innhyllet i en duft av røkelse fra templene, og vi ble umiddelbart dratt inn i dens mystikk. Lhasa er en by der fortid og nåtid møtes, med sine livlige markeder og pilegrimer. Vi sørget for å gå i riktig retning på markedet for ikke å forstyrre de mange pilegrimene som kastet seg på bakken i hengivenhet.

Potalapalasset, med sine hvite og røde vegger som reiser seg stolt mot himmelen, var et syn som gjorde inntrykk. Dette majestetiske bygget er ikke bare en arkitektonisk perle, men også et symbol på Tibets kultur og historie. Vårt besøk til Svanesjøen, med sitt krystallklare vann omgitt av mektige fjell, ga oss en følelse av fred og ro i hjertet av naturen.

Vi tar togturen til Tibet våren 2026. Blir du med? LES MER HER

Opplevelsen i Lhasa

Den tynne luften i Lhasa kan føles uvant i begynnelsen, men det er helt trygt. Man merker at ting tar litt lengre tid, og det er viktig å bevege seg rolig og nyte øyeblikkene. Det viktigste er å drikke godt med vann for å holde seg hydrert. Vi hadde en egen guide hele veien, som sørget for at vi fikk mest mulig ut av oppholdet uten stress. Guiden delte sin innsikt i Tibets rike kultur og historie, noe som gjorde opplevelsen enda mer minneverdig.

Les om reisen i april du kan være med på; togturen til Tibet og alle storhetene i Beijing som Den kinesiske mur og Tianamen-plassen!

Vi smakte også på tradisjonell tibetansk mat, og selvfølgelig måtte vi prøve jak-melk! Det var en opplevelse for smaksløkene – kanskje ikke det beste vi har smakt, men absolutt noe vi ler av i ettertid!

Historie og fakta om Tibet:

Tibet-jernbanen ble åpnet for prøvekjøring i 2006 og startet regulær passasjertrafikk 1. juli 2007. Den er ofte sammenlignet med andre kinesiske storprosjekter som Den kinesiske mur og Tre kløfter-demningen.

Spektakulær trasé:

Golmud til Lhasa: 1442 kilometer gjennom de majestetiske Kunlun- og Tanggula-fjellene.
Høydepunkt: Togreisen omfatter verdens høyest beliggende jernbanestrekning med 960 kilometer over 4000 meter over havet. Tanggula-stasjonen, på 5068 meter over havet, er verdens høyest beliggende jernbanestasjon.

Ingeniørkunst:

Broer og tunneler: 675 broer (160 km totalt) og Yangbaijing-tunnelen (3345 meter).
Permafrost: 550 kilometer av banen er lagt på permafrostjord med blant annet Fenghuoshan-tunnelen (4905 m.o.h.) og Kunlun-tunnelen (1686 meter).

Komfort og sikkerhet:

Ekstra oksygenforsyning og oksygenmasker i vognene.
Medisinsk personell om bord for å håndtere høydeutfordringer.
Lokomotivene er dieselelektriske, produsert av General Electric i USA.

Reisetider til Tibet:

Beijing til Lhasa: 4064 kilometer på ca. 48 timer.
Golmud til Lhasa: Tar rundt 12 timer.

Utfordringer og fremtid:

Banen står overfor utfordringer med permafrost på grunn av klimaendringer, og deler av banen må bygges på nytt for å sikre stabilitet.

Bli med oss neste vår når vi tar turen først til Beijing for å få med oss alle storhetene, og deretter togturen fra Xining til Lhasa (21 timer)! LES MER HER

Vi planlegger en tur på denne fantastiske jernbanen neste vår, og du er hjertelig velkommen til å bli med på denne uforglemmelige reisen!

Fakta hentet fra Wikipedia

Les mer i reisemagasinet om hva som venter oss i Kina, TRYKK HER